«Explicar» i «exposar» són dos verbs que expressen conceptes estretament connectats; tant, que sovint s'ha utilitzat «exposició» i «explicació» per referir-se a una mateixa classe de seqüències.
Exposar equival a «informar», és a dir, transmetre dades amb un alt grau d'organització i jerarquització, i explicar,és l'activitat que, partint d'una base expositiva o informativa necessàriament existent, es fa amb finalitat demostrativa.
Els textos explicatius exposen una cosa a fi de fer-la comprendre o donar-la a conèixer a algú. Les explicacions són els textos didàctics per excel·lència, perquè tenen com a objectiu fer comprendre els fenòmens sobre els quals han aportat la informació necessària.
Marques per reconèixer un text expositiu:
1. Estructura
Els textos explicatius han de presentar una organització lògica i jeràrquica de les informacions, que es pot desenvolupar analíticament o sintèticament. Es manifesta típicament a les lliçons, a les conferències, als fullets explicatius, etc. L’estructura clàssica d’un text expositiu és:
1. Introducció: on es presenta el tema de què es parlarà. Es descriu un objecte, un fet o un concepte dient-ne les propietats i les parts.
2. Desenvolupament del tema: es presenta un problema de coneixement que es vol resoldre i, tot seguit, exposar-ne la solució.
3. Conclusió: sol correspondre a una síntesi del que s’ha dit.
2. Recursos
En l’explicació, l’emissor coneix allò de què parla i en sap més que el receptor. L’emissor vol fer-se entendre pel receptor i per això fa servir diferents tècniques com l’exemplificació i la definició, juntament amb una sèrie de recursos com les fotografies, les gràfiques, els esquemes o els dibuixos (que funcionen de suport no verbal); en l’escrit, la subdivisió en apartats, l’ús de títols i subtítols i la utilització de recursos gràfics (negretes, cursives, etc); en l’exposició oral, la repetició, els canvis d’entonació i les pauses expressives, etc.
Elements lingüístics
Tècniques explicatives
Presentació del tema |
Avui parlarem de la funció pol·linitzadora |
Explicació de conceptes |
Fenomen de coevolució: progressivament les flors han ofert aliment als insectes i aquests han dut el pol·len a altres flors. |
Classificació o enumeració |
Els insectes pol·linitzadors són les abelles, les papallones, les mosques i els escarabats. |
Exemples sorprenents |
Hi ha casos sorprenents en què la flor imita la forma de l’insecte. |
Problema de coneixement |
Que passa si els insectes porten el pol·len a una planta diferent? |
Menció de termes específics |
D’això se’n diu pol·linització creuada. |
Enumeració de causes i efectes |
Si transformem..., urbanitzem, contaminem..., aleshores els insectes moren o se’n van. |
Aportació de dades |
Segons alguns estudis, la població pol·linitzadora ha minvat. |
Aclariment de conceptes |
L’apicultura, és a dir, la cria d’abelles. |
Cites d’autoritat |
Albert Einstein va dir... |
Prediccions i hipòtesis |
Si els pol·linitzadors disminueixen, el resultat possible és una reacció en cadena. |
Exemples |
En el cas dels ametllers, per exemple, la pol·linització depèn quasi al cent per cent de l’actuació dels insectes |
Propostes didàctiques |
Ho pots comprovar fent un treball de camp |
Instruccions |
Mira, has d’escollir...; has de procurar...; has de posar... . |
Marcadors d’ordre |
Abans de tot, ... A continuació, ... En acabat, ... Finalment, ... |
Conclusions |
Els insectes pol·linitzadors són necessaris... els humans hem de preservar... |
3. El llenguatge d’especialitat
Cadascuna de les especialitats científiques o tècniques té un vocabulari específic per anomenar els conceptes, els fenòmens i els elements que estudia. En aquest hipotètic text, que podríem incloure en l’àmbit de les ciències de la naturalesa, hi podríem trobar diverses paraules que són pròpies d’algun camp del coneixement humà: pol·linització, diversitat genètica, hàbitat, ecosistema, piràmide ecològica, biodiversitat, botons florals, floració, etc. Aquestes paraules formen part de la terminologia específica de les ciències de la naturalesa; són, doncs, termes pròpies d’aquesta matèria.
Un terme és una unitat lèxica (una paraula o una locució) que designa, de manera inequívoca, un concepte, un fenomen o un element en un àmbit d’especialitat determinat (medicina, química, informàtica...).
4. Exemple
http://www.antropologia.cat/files/triptic_caraA.jpg