Són moltes les circumstàncies en què ens veiem obligats a exposar oralment els nostres coneixements, les nostres idees o les nostres propostes (un examen oral, una exposició d’un treball de recerca, una entrevista de treball, una conferència, un debat, una presentació pública...). Per això, aprendre a expressar-se en públic és mot important: aquells que parlen bé tenen més capacitat de convicció i, per tant, aconsegueixen més fàcilment els seus objectius.
1. Preparació d’una exposició
L’exposició d’un tema davant un grup més o menys nombrós de persones no pot ser mai fruit d’una improvisació; al contrari, exigeix una preparació minuciosa. Només així aconseguirem que la informació sigui completa, coherent i rigorosa, i que la comunicació esdevingui totalment eficaç i útil.
La preparació d’una expressió oral ha de passar per les quatre fases següents:
1. Recerca d’informació |
|
2. Selecció de la informació |
|
3. Elaboració del guió |
|
4. Assaig de l’exposició |
|
2. La cohesió
És imprescindible, com hem vist, enllaçar correctament les frases, les idees i les parts i blocs de l’exposició.
CONNECTORS TEXTUALS MÉS IMPORTANTS
|
|
1. Marcadors d’ordre per distribuir idees |
en primer lloc, en segon lloc, a continuació, per acabar, d’una banda ... de l’altra, per un costat ... per l’altre |
2. Marcadors de continuïtat per fer progressar la informació |
a continuació, a més a més, doncs bé, així, llavors/aleshores |
3. Marcadors d’èmfasi per intensificar les idees |
sens dubte, certament, per descomptat, i encara més, ni més ni menys |
4. Introductors temàtics per encetar aspectes nous |
pel que fa a , en relació amb, respecte a |
5. Introductors explicatius per especificar, ampliar o exemplificar |
especialment, en realitat, és a dir, en altres paraules, per exemple |
6. Introductors de síntesi per resumir o concloure |
en resum, en conclusió, en poques paraules, en definitiva |
7. Relacionants de contrast per expressar oposició o restricció |
en canvi, en cas contrari, si més no, no obstant això, de tota manera, ben mirat, ans al contrari |
8. Relacionants consecutius per indicar conseqüència |
per tant, en conseqüència, així doncs, aleshores |
3. Un cas pràctic
Aquí treballarem dues de les fases de la preparació de l’exposició oral: la pluja d’idees i l’elaboració del guió. Mira aquest exemple:
TEMA |
Els incendis forestals |
PLUJA D’IDEES |
Incendis provocats, piròmans, accidents, perill a l’estiu, precaucions, morts i ferits, pèrdues econòmiques, boscos bruts, línies elèctriques, tallafocs, explotació dels boscos, vidres i porqueria, vigilància, bombers i mitjans, camins, animals cremats, erosió del sòl, desertització, urbanitzacions enmig del bosc, avionetes i helicòpters per apagar-los, etc. |
GUIÓ |
Introducció 1. Cada estiu el foc és notícia.
Desenvolupament 2. Què passa quan un bosc es crema?
3. Què s’ha de fer en cas d’incendi?
4. Què es pot fer per prevenir el foc al bosc?
Conclusió 5. Necessitat de conservar la massa forestal.
|